Jag reppar er i FN:s generalförsamling 2017

Hej hej hallå!

Jag heter Hanna Bergman, jag är 21 år gammal, och 2017 har jag den stora äran att representera Sveriges Ungdomsorganisationer i FN:s generalförsamling.

Så vem är jag? Tja, innan jag fick den här långa titeln brukade det stå i min Twitterprofil att jag dansar bäst barfota och har diskuterat politik i alla världsdelar (utom Antarktis, jobbar på det). I min Tinderprofil står det att jag är ny i Malmö och att min anthem är Feelin’ myself med Nicki Minaj och Beyoncé, på LinkedIn står det att jag är butiks- och restaurangbiträde och på Facebook har jag en profilbild där jag sitter framför Taj Mahal i Indien efter att ha backpackat jorden runt själv.

Jag kan inte komma på något speciellt som kickade igång mitt engagemang egentligen, utan det har smugit sig på gradvis – från att diskutera hemma vid köksbordet, till att börja förstå hur jag själv kunde göra skillnad i olika strukturer, till att bli aktiv i olika föreningar. Jag blev invald i elevrådsstyrelsen på högstadiet och blev senare ordförande, och när jag som nybliven etta i gymnasiet kastade mig in i elevkårsvärlden gick både mitt engagemang och mitt självförtroende spikrakt uppåt. När jag tog studenten 2014 med tre lysande elevkårsår bakom mig hamnade jag av en slump på en anställningsintervju hos Sveriges Elevkårer, där jag sedan jobbade som verksamhetsutvecklare i ett år. Jag insåg hur bra jag var på att förmedla mitt engagemang och min glöd till andra, och lärde mig otroligt mycket om organisationer och föreningsstruktur.

Via en kollega fick jag nys om föreningen Fler Unga, då rätt nystartad, som verkar för att hjälpa unga att hitta
sin politiska kompass och samtidigt se till att unga representeras där de diskuteras – framförallt med fokus på att få unga till Almedalsveckan på Gotland. Jag blev invald i styrelsen och var pressansvarig ett år innan jag kandiderade till ordförande. 2016 ledde jag föreningen till en andra plats i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen och var himla stolt över en fantastisk delegation unga som tog fighten mot åldersmaktsordningen. I år är jag vice ordförande och ser fram emot att stärka långsiktigheten och stabiliteten i föreningen.

Men kanske viktigast av allt – eller i alla fall de jag har att tacka för nomineringen till FN-uppdraget – är Unga Feminister. Hösten 2016 hoppade jag rakt in i Unga Feministers nationella styrelse som medlemsansvarig, och är omvald till samma post även detta verksamhetsår. Mitt hjärta har alltid bultat för feminismen, och nu har jag förtroendet att få arbeta med medlemsvård och feminism som partipolitik samtidigt – något som är fantastiskt roligt, utmanande och lite läskigt på samma gång.

Ja, ni hör ju – jag är en passionerad tjej med hjärtat på rätt ställe, men när jag i oktober åker till New York är det ju inte för att representera mig själv. Det är för att representera er. Ett uppdrag som jag ödmjukt innehar och hoppas att ni vill hjälpa mig med!

Så frågan är egentligen – vilka är ni? Vad vill ni att jag ska använda min röst till i FN? Kontakta mig så slår vi två flugor i en smäll: ni får lära er mer om FN och de globala målen, och jag får lyssna på vad ni har att säga om världen. Jag ser personligen mycket fram emot att snacka olika aspekter av mänsklig säkerhet!

Ni når mig på
hanna.bergman@lsu.se